Thursday, December 6, 2012

Kek Lumut...

Aritu kann...
Ada la kawan mek jah tu baru balik dari Sarawak, bg buah tangan kek Lumut kt dia.
Dapatlah aku merasa barang sepotong dua...
Makkk aiihhh... Ropanyer sedapp sangattt kek itu!
Kenapa lah aku yang terlambat tau nihhh.... arghhh! hehehe
Patot ler aritu masa ada mmber aku juai kek Lapis Sarawak, mek jah excited benor oder kek Lumut ini...
Sedappp ropanyerr... hukhalohh...
Itu ler mat saleh kabo... Dun judge Book by its cover!
Walaupong rupa kek itu tak cantik menawan & Da'bomb macam kebanyakan Kek Lapis Sarawak hat lain, tapi.... pada aku ler kann...
Rasanya memang tip top & kebabommmm... :D
Kalau dak, macam mana la aku boleh terjatuh chenta pada kunyahan yang pertama kannnn... tak gitu??? hahaha

Jadi....
Plan aku, malam ini mau mencuba membaking sendiri kek ituu...
Harap2 berjaya dengan cemerlang pada cobaan yang pertama la naaaaa...
Dan... harap2 aku rajin tahap maksima ler hendaknya malam satgi... hehehee
Tak sabo nak bagi rakan2 di Putrajaya merasa sama pada hari Sabtu nanti... ;))


Untuk memudahkan aku membaking malam satgi, aku copy paste siap2 resepi kek itu hat aku google kelmarin tuu... ^_#

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
BAHAN2:
5 biji Telur
1 cwn Gula Halus8oz
Mentega -(Yatie guna 200gm je)
½ cwn Tepung Suji
1 cwn Nestum - dikisar halus (Yatie tambah dlm 2 sudu besar lagi)
3 sudu besar horlicks
½ cwn Susu Ideal
½ cwn air teh (2 sudu kecil serbuk teh + air)
Pewarna Hijau (Pes Pandan)

CARA2:
1) Pukul telur sehingga kembang.
2) Masukkan gula sedikit2 sambil di pukul.
3) Pukul mentega sehingga kembang & campurkan ke dlm adunan telur.
4) Masukkan tepung suji & nestum &horlicks dan gaul sebati.
5) Masukkan susu, teh & pewarna hijau.
6) Kukus selama 2 jam sehingga masak. Tutup loyang dngn aluminium foil semasa mengukus kek. Gunakan api sederhana je.

~gini ler lebey kurang rope kek itu...~
Hat nie aku cedok dari pokcik google...
Kalau jadi projek membaking malam satgi, esok2 aku post gambaq hasil ayaq tangan aku plak naaaa... ;))

2 comments:

  1. as salam

    selalunye agar2 lumut, ini kek lumut nice sharing..tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam wbt...

      agar2 lumut mmg pebret sy...
      kek lumut baru masuk list... hehee

      Delete